Jak wzmocnić zdrowotne działanie koktajli i smoothies - superfoods dodatki

Owoce i warzywa dostarczają nam szeregu różnych witamin i składników mineralnych. Odpowiednio ze sobą łączone nie dość, że smakują to w dodatku pomagają wchłaniać w lepszym stopniu makro i mikroelementy. Przykładowo: witamina C sprawia, że lepiej przyswajamy żelazo. Wystarczy więc blendować szpinak z cytrusami, po co nam zatem dodatki?  

✔ Po pierwsze dlatego, że jak na superfoods przystało, są nieocenionym źródłem substancji odżywczych, witamin, minerałów i bardzo często zawierają ich więcej niż  owoce czy warzywa, które blendujemy. 

✔ Po drugie dlatego, że tak samo jak zwykle dodatki dodawane do potraw, urozmaicają smak, kolor i konsystencję naszych napoi. 

✔ I po trzecie dlatego, że są dostępne w formie, która idealnie nadaje się do koktajli i smoothies.

Poniżej przedstawiamy Wam właściwości superfoods dodatków, które naszym zdaniem warto mieć zawsze pod ręką. Ich korzystne działanie dla zdrowia zestawiliśmy ze wskazówkami z czym je najlepiej blendować. Sięgajmy po nie koniecznie,  ich prozdrowotne działanie zostało wielokrotnie potwierdzone naukowo.


MŁODY JĘCZMIEŃ - nieocenione źródło witaminy C i beta - karotenu, cennych dla naszego organizmu antyoksydantów chroniących przed negatywnym wpływem wolnych rodników. Charakteryzuje się wysoką zawartością błonnika pokarmowego, dzięki czemu reguluje pracę jelit i wspomaga odchudzanie. Łagodzi bóle żołądka, wspomaga trawienie. Ma silne działanie antyoksydacyjne, przeciwzapalne i przeciwwirusowe. Dzięki obecności zielonego barwnika - chlorofilu wspomaga również oczyszczanie organizmu i jego detoksykację. Odkwasza, przez co pomaga utrzymać równowagę kwasowo - zasadową.  Młode źdźbła zboża bogate są w szereg mikro i makro elementów oraz witamin, a zwłaszcza zawierają witaminy z grupy B, w tym kwas foliowy. Zawartość minerałów takich jak: mangan, magnez, potas chrom, żelazo, wapń, fosfor, cynk, krzem, sód oraz bor, sprawia, że jest coraz chętniej wykorzystywany jako alternatywa dla suplementów diety.
Z CZYM BLENDOWAĆ: ma dość nieprzyjemny zapach i smakuje rozmoczoną... trawą. Najlepiej blendować z cytrusami, które zneutralizują te zmysłowe niedogodności.
NASIONA CHIA - potężna dawka kwasów Omega 3 wspomagających pracę mózgu. Mają ich więcej niż nie jeden tłusty, norweski łosoś. Są źródłem łatwo przyswajalnego białka i błonnika wspomagającego pracę układu trawiennego i dzięki temu odchudzanie. Budują nasze kości, dzięki zawartości wapnia. Pomagają walczyć z negatywnym wpływem wolnych rodników, ponieważ są silnym przeciwutleniaczem. Energetyzujące, działają jak napój izotoniczny. Bogate w magnez kojący nasze nerwy, poprawiający pamięć i korzystnie wpływający na pracę naszego mózgu i procesy myślowe. Nasiona chia są również bogatym źródłem manganu, który wspomaga pracę układu rozrodczego, korzystnie wpływa na poziom libido i płodność. Są skarbnicą fosforu budującego zdrowe, mocne kości i zęby.
 Z CZYM BLENDOWAĆ: nasiona chia po namoczeniu tężeją i zwiększają swoją objętość. Najlepiej dodawać je do smoothies na bazie soków z owoców i koktajli, których podstawą jest mleko. Przy jogurcie, maślance czy kefirze nasz koktajl może zrobić się zbyt gęsty. W smaku chia są niewyczuwalne.
SPIRULINA - alga o niezwykłym, udowodnionym, prozdrowotnym działaniu na organizm człowieka. Zaliczana do ekskluzywnego grona superfoods. Nazywana zielonym mięsem, dzięki dużej zawartości wysoko przyswajalnego białka, którego w dodatku posiada zdecydowanie więcej od mięsa. Ta cudotwórcza alga bogata jest również w łatwo przyswajalne żelazo. Zwiera potas, magnez i niezwykle rzadki kwas GLA, który odpowiada między innymi za obniżenie ciśnienia, wspiera układ odpornościowy, działa przeciwzapalnie. Obecność zielonego pigmentu - chlorofilu i niebieskiego barwnika fikocyjaniny sprawia, że spirulina zyskuje właściwości antyoksydacyjne i antyalergiczne. Wspomaga pracę wątroby i korzystnie wpływa na jej regenerację. Dobra na detoks. Poza tym wzmacnia organizm, redukuje poziom cholesterolu we krwi oraz działa na poprawę samopoczucia, dzięki obecności biofotonów kumulujących energię słoneczną i uwalniających ją w organizmie. Ponadto spirulina polecana jest dla osób mających problemy z tarczycą, ponieważ normalizuje poziom jodu.
Z CZYM BLENDOWAĆ: najlepiej z cytrusami lub ananasem czyli owocami intensywnymi w smaku. Spirulina pachnie glonami, bo glonem jest, także nie ma się czemu dziwić. W smaku przypomina błoto. Jest mocnym, inwazyjnym dodatkiem. Serwować należy ją umiarkowanie. Jeśli dodamy do pół małej łyżeczki na jedno smoothie 350 ml powinna być niewyczuwalna. Za to ma piękny zielony kolor i sprawia, że nasze smoothies wyglądają naprawdę przepięknie. Spirulina jest też szybkim sposobem na uzyskanie zielonego smoothies bez dodawania zielonych warzyw.
JAGODY GOI  - znane i używane w medycynie naturalnej już od 2500 lat. Są zaliczane do tzw. super foods. Najcenniejszym ich składnikiem jest LBP, czyli związek, który hamuje rozrost komórek nowotworowych raka żołądka, raka piersi, raka okrężnicy, raka płuc i raka gruczołu krokowego! Do "mniejszych" zasług czerwonych diamentów Wschodu należą:  obniżenie złego cholesterolu i wysokiego ciśnienia, dzięki obecności wspomnianego wyżej LBP. Są źródłem łatwo przyswajalnego białka. Usprawniają pracę mózgu, stymulują układ nerwowy, bo zawierają kwasy nienasycone Omega - 6. Wzmacniają odporność, dzięki niezwykle wysokiej zawartości witaminy C. Korzystnie wpływają na naczynia krwionośne, uszczelniając ich ścianki. To natomiast zawdzięczają działaniu flawonoidów, które to również charakteryzują się silnymi właściwościami przeciwzapalnymi. Ponadto jagody goi obniżają poziom cukru we krwi i dostarczają naszemu organizmowi cennych pierwiastków mineralnych tj.: fosforu, miedzi, cynku czy żelaza. To chyba wszystko, co najważniejsze, ufff... :) Aha, jeszcze jedno, są słodkie!
Z CZYM BLENDOWAĆ: nie ma ograniczeń. Można dodawać je do wszystkiego. Warto tylko pamiętać, że jeśli mamy słabszy sprzęt, trzeba je wcześniej namoczyć, żeby łatwiej i dokładniej się zblendowały. Blender o mocy 600W da sobie spokojnie radę bez namaczania.
KAKAO - bogate źródło magnezu, wapnia, żelaza, cynku, chromu. Zawiera flawonoidy redukujące stres i przeciwutleniacze działające jak eliksir młodości. Poprawia koncentrację i pamięć, redukuje zmęczenie, przyczynia się do naszego lepszego samopoczucia. Powoduje na twarzy uśmiech. :)
Z CZYM BLENDOWAĆ: kakao umieściliśmy w kategorii dodatków, jednak najczęściej stanowi ono mocną podstawę każdego koktajlu nadając mu intensywny, czekoladowy smak. Najlepiej smakuje z jogurtem, mlekiem w tym kokosowym czy migdałowym oraz słodkimi owocami, np. bananem czy mango lub połączeniem słodkich owoców z lekko kwaskowatymi, np. bananem i malinami.
AMARANTUS EKSPANDOWANY - lepiej o właściwościach tego genialnego zboża niż Akademia Dietetyki nie napiszemy, więc polecamy zagłębić się w tajnikach dobroczynnych właściwości tu: KLIK
Z CZYM BLENDOWAĆ: nie ma ograniczeń. Można dodawać go do wszystkiego, byle nie więcej niż 1 łyżeczkę na jeden koktajl/smoothies. Jeśli tą ilość przekroczymy poczujemy w naszym napoju wyjątkowy smak popcornu. Taki urok zbóż ekspandowanych.

Etykiety: